BLOG

Spelenderwijs of het belang van een goed ingericht schoolplein

De model verordening onderwijshuisvesting van de VNG geeft met een formule aan dat een mimimaal oppervlakte voor speel- en beweegruimte voor leerlingen verplicht is. Maar besteed helaas geen aandacht aan waarom en hoe een buitenruimte goed moet worden ingericht. Helaas!

Afgelopen zomer kwam het gemiddelde schoolplein toch weer slecht in het nieuws: 75% van alle schoolpleinen heeft te weinig schaduw en een kort onderzoek leert dat nog steeds 60% van alle pleinen voornamelijk bestaan uit betontegels van 30×30 centimeter. Eigenlijk jammer, want er kan veel meer.

Leren & ontdekken
Een goede buitenruimte moet leerlingen uitdagen. Uitdagen om in beweging komen, omdat je in de klas stil moet zitten, maar ook uitdagen omdat je spelenderwijs leert. Daarmee is het spel een waarde op zich en zou het schoolplein een plaats moeten zijn waar alle kinderen zich thuis voelen. De avontuurlijke rouwdouwers of de stille muurbloempjes, de actieve bouwers of de praatgrage onderhandelaars.

Dit pleit ervoor dat de speelplaats een meer ‘kindvriendelijk en divers karakter’ krijgen: een goed ingerichte plek, een prettig domein om te vertoeven en ruimte waar alle kinderen hun speeltijd kunnen vormgeven.

Hoe mooi zou het zijn
Het zou mooi zijn als een schoolplein met net zoveel aandacht wordt ingericht als de leeromgeving in het gebouw. Een goede buitenruimte: functioneel, geborgen, avontuurlijk en veilig, waar ieder kind leert door beweging en spel!

KYK architecten ontwerpt altijd voor mensen…
zonder oog voor mens en omgeving geen passend ontwerp.

Uitdagen om in beweging komen, omdat je in de klas stil moet zitten, maar ook uitdagen omdat je spelenderwijs leert.
Most Recent Projects
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt